هیئت انصارالمهدی(عج)

هیأت ‌ دانش آموزی انصارالمهدی (عج)

پیشینه:

گردهمایی شیعیان همواره مورد توجه امامان معصوم بوده است. امام باقر (ع) می‌فرمایند: «هر کدام از دوستان ما را می‌بینی، سلام برسان! و به آنها سفارش کن که یکدیگر را در خانه‌هایتان ببینید! زیرا دیدارتان با یکدیگر، باعث زنده شدن امر ماست.»

طرح محفل اُنس با قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ، با الهام از حدیث شریف ثقلین، از سال 1374 شروع به فعالیت نمود. در این محافل، اعضای اتحادیه طی نشست های 15 روز یکبار، با پرداختن به قرائت قرآن و بهره مندی از معانی و تفاسیر آیات و برگزاری مراسم مداحی و نوحه خوانی در قالب هیأت، به ارتباط میان خود، انسجام و عمق بیشتری می بخشیدند.

پس از گذشت 5 سال از اجرای این طرح ، در سال 1379 بر اساس آیه ی شریفه « یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوالله لعلکم تفلحون » که مؤمنان را از یک سو به صبر ، استقامت ، مراقبت از مرزهای عقیدتی ، سرزمینی و خدا ترسی توصیه می کند و از سوی دیگر ، بیانگر وظایف یک تشکل دینی و اعضای آن برای رسیدن به رستگاری از طریق رابطه با « امام عصر علیه السلام » می باشد، نام محفل اُنس با قرآن و عترت علیهم السلام ، به هیأت انصارالمهدی (عج) تغییر یافت، تا دانش آموزان انجمن های اسلامی که یاری کننده نظام جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) به شمار می آیند ، پیوند خویش را با مولایشان مستحکم ساخته و با خواندن زیارت آل یس به نجوا با صاحب الامر(ع) بپردازند .

از آنجا که زمینه ظهور قائم آل محمد (عج) ، ترویج فرهنگ جهاد و شهادت با الگو گیری  از قیام عاشورا در بین جوانان است و طبق روایات ، اصحاب حضرت مهدی (عج) همگی از جوانان هستند مگر تعدادی اندک ، در این محفل از دانش آموزان شهید به عنوان انصار خمینی کبیر (ره) و طلایه داران خط جهاد و شهادت یاد می شود تا الگویی باشند برای دانش آموزان امروز ، که انشاءا... انصارالمهدی (عج) خواهند بود .

 

تعریف :

هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) محفلی است برای شناخت ، ارتباط و اُنس با اهل بیت علیهم السلام  از رهرو عشق ورزیدن به حضرت ولی عصر (عج) و اتصال به دریای بی کران قرآن مجید که برای عموم دانش آموزان تشکیل می شود .

رسالت :

رسالت هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) ترویج معارف اسلامی، در راستای تربیت جوانان شایسته برای آرمانشهر مهدوی است .

اهداف :

جریان سازی و ترویج فضای اُنس با قرآن و اهل بیت (ع) در محیط مدرسه و تقویت هیأت اسلامی و مهارت های عملی در فعالان و مسئولان انجمن مدرسه.

 

ضرورت ها :

-       تشکیل پایگاهی برای خودسازی جنبش دانش آموزی در راستای دستیابی به اهداف مندرج در اساسنامه و چشم انداز ده ساله اتحادیه.

-       ارائه­ی نمونه ای موفق از هیأت دانش آموزی، منطبق با الگوهای فرهنگی و دینی

-       ایجاد بستری مناسب، جهت طرح مباحث دینی و پاسخگویی به شبهات، در محیط دانش آموزی

 

وظایف :

-       تقویت روابط عاطفی و اجتماعی در بین دانش آموزان مدارس .

-       زمینه سازی برای پذیرش مسئولیت های فردی و اجتماعی در بین دانش آموزان  .

-       احیای شعائر و مناسبت های اسلامی  .

-       تحلیل مسائل فرهنگی و سیاسی جامعه، برای دانش آموزان، جهت ارتقای بصیرت و شناخت آنان .

-       توسعه ی ظرفیت‌های فکری و معرفتی اعضای انجمن های اسلامی، پیرامون فرهنگ انتظار، مهدویت و شهادت.

-       یادآوری سیره ی فردی و اجتماعی دانش آموزان شهید و آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس.

-       شناساندن چهره ی هیأت انصارالمهدی(ع) در استان ها و شهرستان ها، با برگزاری برنامه های گسترده در مناسبت های خاص .

-       تبیین و تفسیر زیارت های مخصوص صاحب الامر (عج) با تاکید ویژه بر زیارت آل یس .

 

ارکان هیأت انصارالمهدی (عج) :

1 ـ اعضا :

هیأت انصارالمهدی (عج) با توجه به چشم انداز ده ساله ی اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانش آموزان، دارای اعضایی مؤمن و انقلابی ، با نشاط و امیدوار ، خودانگیخته و خلاق ، مهرورز و عدالت خواه ، صاحب بصیرت و معرفت ، مقبول و مؤثر در خانواده و مدرسه ، توانمند در برقراری ارتباط و جذب گروه همسال و نقش آفرین در بهسازی محیط تربیتی و فرهنگی از بین عموم دانش آموزان می باشد .

 

2 ـ سخنران :

با  توجه به اهمیت کار فرهنگی با جوانان و حساسیت های ویژه ی این قشر ، سخنران با در نظر گرفتن شرایط زیر انتخاب می شود :

-       التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه

-       دارای چهره ای موجه و جوان

-       حتی الامکان روحانی بودن و معرفی شده از طرف مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان

-       گذراندن دوره های آموزشی لازم جهت طرح مباحث در جلسات ویژه ی دانش آموزی

-       آشنا بودن با مسائل روز و عدم تعصب نسبت به گروه های خاص

-       تبعیت کردن از مسیر محتوایی ارائه شده جهت سخنرانی

سیر محتوائی سخنرانی :

-       مباحث اعتقادی:  شامل اصول و فروع دین ، مطالب قرآنی  ویژه ی جوانان ، سیره شناسی معصومین (ع) با شاخصه ی جوانان عاشورایی و مهدوی ، سیره شناسی بزرگان دین و شهدا با شاخصه ی دانش آموزان شهید ، مطالب نظری اعتقادی مانند فطرت ، نفس اماره ، خلقت و مراتب آن .

-       مباحث فرهنگی:  شامل رابطه دین و فرهنگ ،راهکارهای مبارزه با تهاجم فرهنگی ، بررسی مصادیق گسیختگی فرهنگی مانند ترکیه و اندلس ، بررسی رابطه ی صیانت فرهنگی با هدایت جوان و تخریب فرهنگی با گمراهی جوان .

-       مباحث اجتماعی: شامل جایگاه جوان در اجتماع  ، خانواده ، دوستان  و بررسی روابط اخلاقی و احکام مربوط به آن

-       مباحث سیاسی:  شامل آگاهی های لازم بدون جهت گیری خاص حزبی و با محوریت ولایت فقیه .

* تذکر : محتوای موضوعات سخنرانی ، متناسب با ویژگی های سن و جنس مخاطب (دختر و پسر ) با همکاری مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان  تهیه خواهد شد .

 

3 ـ مداح :

با توجه به اینکه هیأت انصارالمهدی (عج)، دانش آموزی است ، ویژگی های زیر در مورد مداح  ضروری است :

-       حتی الامکان از بین دانش آموزان باشد .

-       اهل مطالعه از منابع معتبر باشد و از خرافه گویی  ، ذکر روضه‌ و اشعار غلوآمیز اجتناب کند .

-       دارای وجهه مناسب در بین دانش آموزان و متخلق به آداب شرعی و عرفی باشد .

-       در مشارکت دهی جمعی افراد توانمند باشد .

 

مکان تشکیل هیأت :

در مراکز استانی یا  شهرستان ها ، در صورتی که فضای مناسب در ساختمان اتحادیه، برای برگزاری جلسات هیأت وجود نداشته باشد ، می توان از ساختمان مناطق آموزش و پرورش یا مسجد و حسینیه ای در شهر  ، که فضای داخلی و امکانات آن دارای شرایط مطلوب باشد با هماهنگی مسئولین آن ، در ایام خاص استفاده کرد  .

هیأت مدارس را می توان با هماهنگی و مشارکت مدیران ، در محل نمازخانه یا سالن اجتماعات برگزار کرد . هم چنین می توان هیأت مدرسه را در منزل دانش آموزان شهید و یا سایر دانش آموزان با نظارت اولیای مدرسه ، یا اتحادیه برگزار نمود .

در شهرستان هایی که انجمن اسلامی مدرسه به تنهایی قادر به برگزاری هیأت در محیط مدرسه نیست، می توان از مکان اتحادیه شهرستان یا از فضای مساجد و حسینیه ها ، در شب‌های جمعه یا روزها و ساعاتی خاص  به برگزاری هیأت اقدام  ‌کرد .

 * لازم به یادآوری است غایت مطلوب از برگزاری هیأت ، در فضای انجمن اسلامی مدرسه و در محیط عمومی که تمامی دانش آموزان حضور دارند به دست می‌آید، نه فقط در ساختمان اتحادیه شهرستان یا استان .

 فاصله زمانی تشکیل هیأت :

 هیأت های مرکز استانی و شهرستان ها،  بهتر است به صورت هفتگی و مستمر برگزار شود، زیرا تعریف هیأت و اهداف و کارکردهای آن، در استمرار و تناوب منظم جلسات حاصل می‌شود.

هیأت مدارس نیز با توجه به محدودیت زمانی در محیط مدرسه، بهتر است در مناسبت های خاص تشکیل گردد .

در مدارس دوشیفت پیشنهاد می شود، با ایجاد هماهنگی بین مدیران و تعطیلی زود هنگام شیفت اول ، یک هیأت واحد در وقت خالی مابین دوشیفت ، با حضور اعضای دو انجمن بعد از خواندن نماز جماعت تشکیل گردد .

تبلیغات هیأت :

 * برگزاری یک یا چند برنامه گسترده توسط هیأت انصارالمهدی (عج) در استان  ، با حضور پرشور هیأت های شهرستانی و در فواصل زمانی معین ، به عنوان مثال در میلاد امام زمان(عج) یا در ایام محرم، دهه­ی فاطمیه و یا ایام اعتکاف و احیا، با هماهنگی و مشارکت سایر ارگان‌ها و اعلام در صدا و سیمای استانی و نمازجمعه ، می‌تواند در فضاسازی معنوی و شناساندن این هیأت مثمرثمر بوده و همراه با حمایت های مالی و محتوایی دفتر مرکزی خواهد بود .                                     

زمانبندی پیشنهادی برنامه ها :

            ـ تلاوت آیاتی از قرآن و خواندن ترجمه آن‌ها / 5 دقیقه

            ـ قرائت زیارت آل یاسین / 10 دقیقه

            ـ سخنرانی/ 30 دقیقه

            ـ مرثیه سرایی یا مولودی خوانی / 20 دقیقه

            ـ پذیرایی / 5 دقیقه

نحوه اجرا :

ـ جلسه، رأس ساعت مقرر، حتی با حضور تعداد کمی از اعضا و با تلاوت آیاتی از قرآن و خواندن ترجمه­ی آیه‌ها، توسط قاری دانش آموز، آغاز و ثواب آن به شهدای دانش آموز اهدا می شود.

ـ قرائت زیارت آل یاسین، با توجه و احساس حضور حضرت ولی عصر (عج) و ترجمه­ی فرازهایی از دعا، به زبان ساده خوانده ‌شود و در میان زیارت، حتی‌الامکان از روضه و شعر استفاده نشود.

ـ سخنران، می‌تواند بخشی از وقت خود را صرف پرسش و پاسخ، میان دانش آموزان کرده تا شیرینی سخن گفتن در میان جمع، علاوه بر برکات بسیار آن، انگیزه حضور پر شور افراد، در جلسات بعدی گردد.

ـ با توجه به مشروط بودن امور معنوی، به نشاط و اشتیاق و هم چنین جوان بودن مخاطبان هیأت ، زمان سخنرانی و مداحی و سطح مطالب عنوان شده، نباید ملا‌ل‌آور و خسته‌کننده باشد.

ـ در مناسبت ها و ایام خاص، مانند محرم، می‌توان از زیارت عاشورا یا دیگر ادعیه، به جای زیارت آل یاسین استفاده کرده و موضوع سخنرانی نیز، با توجه به آن مناسبت، انتخاب شود .

ـ هنگام پذیرایی، اعضای جدید هیأت ،به دیگران معرفی و آشنایی و ارتباط با ایشان صورت ‌پذیرد.

آداب هیأتی بودن :

ـ هیأت، «معرفت محور» است.  از این رو سخنرانی، یکی از ارکان اصلی آن بوده و قوام هیأت به آن بستگی دارد. مداحی در هیأت به مانند اذان یا تعقیبات نماز است ، به عبارت دیگر مداح باید زمینه‌ساز، تقویت کننده و تثبیت کننده بصیرت و شناخت ارائه شده توسط سخنران، باشد. سخنران و مداح به مانند حلقه­ی زنجیری با هم در ارتباط اند ، میزان حسی بودن یا معرفتی بودن محتوای مداحی، بستگی به سخنران هیأت دارد ، در غیر این صورت  مداحی به عنوان یکی از ارکان هیأت نقش سازنده خود را از دست می‌دهد.

ـ خواندن زیارت آل یس، عرضه­ی هفتگی اعتقادات، به محضر شریف حضرت ولی عصر (عج) بوده  و در حقیقت به مانند  نخ تسبیح، برای هیأت انصارالمهدی (عج) است . همان طور که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پس از دیدار با امام هادی (ع) تقاضای عرضه­ی دین  خود و تأیید اعتقادات­شان توسط ایشان را داشتند ، در زیارت آل یس نیز، پس از چهل سلام به محضر امام زمان (عج) ، به بازخوانی عقایدمان و نجوای عاشقانه با او می پردازیم .

ـ نقد برنامه مداحی و سخنرانی، از لحاظ محتوا و جاذبه، باید از طرف دانش آموزان به صورت جدی دنبال شود. نقد مجلس اهل بیت (ع) ، خدمت به معصومین است و نباید با اشکالات، برخوردی تعارف آمیز داشته باشیم. نقاط ضعف و قوت را براساس «احب اخوانی من اهدی الی عیوبی» به مسئولین هیأت عرضه کنیم.

ـ استفاده از شعر مناسب، با مضامین عالی و انتقال پیام شعر با هنر مداحی به دانش آموزان، بسیار مهم بوده و فقط به خواندن هر شعری با صدای خوب نباید اکتفا کرد.

ـ اتلاف وقت در حواشی هیأت ‌ها ، دوستی‌های افراطی، عادی شدن توسل به اهل بیت علیهم السلام ، سیری­ کاذب دانش آموز از مسائل معرفتی، به واسطه­ی احساسات و شور زودگذر، عُجب و غرور مسئولین، جلف و سبک شدن سوگواری‌ها (شور و سینه‌زنی ممتد، کف زدن‌های خارج از حد و شأن محافل مذهبی، هروله کردن، مجلس جشن را به سینه زنی تبدیل کردن و …) از آفات هیأت ‌های دانش آموزی است که باید نسبت به آنها دقت داشت.

ـ معیار بهترین هیأت دانش آموزی، میزان گریه و ناله، تعداد جمعیت، طول دسته‌ عزاداری، ساختمان محل برگزاری، امکانات و سیستم صوتی، شهرت مداح و سخنران، شور سینه‌زنی و همچنین کیفیت اطعام و پذیرایی نیست، بلکه معیار بهترین مجلس، میزان «شناخت و بصیرتی» است که نصیب دانش آموز می‌شود.

ـ  هیأت انصارالمهدی (عج) به مناسبت‌های مختلف، می‌تواند دارای برنامه‌های جنبی، نظیر مسابقه، سرود، همخوانی قرآن، مسابقه کتابخوانی، تواشیح ، تئاتر، غبارروبی از مزار شهدا، اردوهای زیارتی ، دیدار با جانبازان و آزادگان و بازدید از اماکن مذهبی و برگزاری هیأت در آنجا باشد، که علاوه بر ایجاد جذابیت و تنوع، موجب پیوند مستحکم‌تر دانش آموزان با هیأت می‌شود.

ـ در روایات آمده است: هیچ گاه تعدادی با هم اجتماع نکرده‌اند که برای مطلبی به درگاه خدا دعا کنند، جز این که با اجابت آن دعا، از هم جدا شده‌اند. بعد از توسل به اهل بیت(ع)، دعا جهت تعجیل درظهور امام زمان (عج) و سلامتی رهبر معظم انقلاب را فراموش نکنیم.

شیوه نامه هیئت های دانش آموزی انصارالمهدی(عج)

2.‌کلیاتی که یک هیئت دانش آموزی لازم دارد:

الف ـ متحدالشکل و یک‌پارچه بودن: ساختار خیلی سنتی هیئت برنامه‌های هیئت را چند تا چیز کاملا جدا از هم تعریف می‌کند. یک سخنرانی و یک عزاداری و مخاطب هم انتظار ربط خاصی ندارد بین این برنامه‌ها. اما در شکل مورد نظر و ایده‌آل برای هیئت دانش آموزی نباید ارزش برنامه‌ها جدا از هم بررسی شوند. زمانی ایده‌آل تحقق پیدا می‌کند که همه‌ِ اجزای هیئت محرم به ارتقای هم کمک کنند. رعایت سطح و شکل برنامه‌ها بسیار اهمیت دارد. نباید یک برنامه برنامه‌ی دیگر را تحت الشعاع قرار بدهد.

نگاه درست به هئیت دانش‌آموزی: از ثانیه‌ی اول که مخاطب می‌خواهد پایش را بگذارد داخل حسینه‌تا وقتی می‌رود سمت خانه باید شبیه یک فیلم سینمایی باشد. از اول یک هدف دنبال شود برای آن شب و تا آخر تحقق آن هدف رعایت شود. اگر پوستری می‌چسبد روی دیوار ورودی و اگر کلیپی پخش می‌شود روی پرده یا اگر سخنران از چیزی حرف می‌زند همه در راستای رسیدن به یک نقطه باشد. مخاطب احساس پراکندگی نکند. برای همین وجود یک مجری به شدت احساس می‌شود. یک مجری که بین برنامه ها ارتباط لازم را ایجاد کند. براساس این دیدگاه موارد زیر ضروری‌ست:

1ـ استفاده از مجری:

2ـ استفاده از نور برای از بین بردن یکنواختی خسته کننده در عین یکپارچگی برنامه‌ها (کم و زیاد شدن نور سالن متناسب با برنامه‌ها در نظر مخاطب یک کار هماهنگ جلوه می‌کند)

3ـ  استفاده‌ی مناسب از فضای زمانی خالی بین دو برنامه برای تکه تکه نشدن برنامه‌ها. (میان‌برنامه)

ب ـ گردانندگان هیئت: بخشی از هیئت فراهم کردن زمینه‌ها،‌فضا، امکانات و فعالیت‌های زیرساختی است که نمی‌توان دانش‌آموزان را مستقیما وارد این بخش‌ها کرد اما بخش دوم و ظاهری هیئت ( خادمین و ناظمین) را باید خود دانش‌آموزان دست بگیرند. (با توجه به اصل مردمی بودن هیئت)

ج ـ نظم و تمیزی: یکی از چیزهایی که در شکل سنتی هیئت مغفول مانده نظم است. بی‌نظمی های کوچک و بزرگ جزء ذاتی و ضروری هیئت‌نیستند که قرار باشد نگه‌ش داریم در شکل جدید هیئت. می‌توان در عین رعایت اصل مردمی بودن هیئت نهایت نظم و تمیزی را در 1.‌اجرای برنامه‌ها    2.‌فضای هیئت و استقبال از شرکت کننده‌ها    رعایت کرد:

ـ یونیفرم یک‌شکل برای خادمین و ناظمین لازم و ضروری‌ست.

ـ یک کفش‌داری بزرگ و دارای مسئول برای داخل نبردن کفش‌ها توسط شرکت‌کننده‌ها

ـ تعارف کردن گلاب یا عطر هنگام ورود شرکت‌کننده‌ها به داخل.

ـ خوش‌آمد گویی توسط دانش آموزان.

ـ فراهم کردن سرویس بهداشتی (متناسب با جمعیت شرکت کننده‌گان) تمیز و در دسترس.

ـ (شکل پذیرایی .... (در حال بررسی) )

ـ زمین مناسب (استفاده از قالی‌های هم‌شکل) برای جایگاه نشستن شرکت کننده‌ها.

ـ ضمن احترام به مخاطب برای برقراری نظم (و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و اخلاقی) به احترام هیئت تلفن‌های همراه امانت داده شود.

ـ تامین سرویس‌های رفت و برگشت.

د ـ اصل غافلگیری مخاطب: این بیشتر یک اصل است تا یک برنامه‌و فعالیت مشخص. مخاطب نباید از اول هیئت بداند دقیقا با چه چیزهایی قرار است مواجه بشود. (البته استثنائاتی را باید ناگزیر قائل شد برای این اصل. نمی‌شود صد در صد مخاطب یک هیئت را غافلگیر کرد مخصوصا وقتی قرار است ده شب متوالی در این برنامه شرکت کند اما باید هر شب لا اقل یک برنامه و یک کار خاص غافلگیر کننده داشته باشد برای مخاطب هیئت. مثلا: روزشمار نمایشی می‌تواند یکی از این برنامه ها باشد)

ه ـ جایگاه و سن مخصوص و استفاده از نور: با توضیحات داده شده در بخش چیستی هیئت دانش‌آموزی اهمیت استفاده از جایگاه مناسب و دانش آموزی برای هیئت و استفاده از ترکیبات نوری در برنامه‌های مختلف روشن می‌شود. نکات مهم پیرامون این مهم عبارت‌است از:

ـ تمام طول جایگاه (سن) از سطح نشستن مخاطبان بالاتر است.

ـ برای هر برنامه (ذکر شده در عنوان بعدی) در جایگاه مکان معین و مخصوصی در نظر گرفته می‌شود.

ـ هر برنامه نور مخصوص به خودش را دارد.

 و ـ رنگ و بوی هیئت:

(درحال تکمیل)

ـ ورودی و خروجی هیئت باید جدا باشند. نباید از همان دری که وارد هیئت می‌شوند خارج شوند.

ـ در صورت مشترک بودن مخاطبان دختر و پسر با تاکید ویژه باید ورودی دختران و پسران و خروجی دختران و پسران از هم کاملا جدا و با فاصله باشد. (به قیمت تغییر مکان هیئت)

ـ چطور داخل هیئت شدن: این مطلب اهمیت زیادی دارد. نباید مخاطب یک دفعه و بی‌مقدمه برود در فضای اصلی حسینیه یا هیئت. از زمانی که به خیال خودش پایش را گذاشته توی هیئت باید مسیر نسبتا بلندی را طی کند تا برسد به فضای اصلی. پیشنهادات:

ـ  این ورودی یک راهروی باریک باشد.

 ـ استفاده از طرح بحث هر شب در راهرو  (در راستای متحد الشکل بودن هیئت و هدف‌مند اجرا شدن برنامه ها)

 ـ استفاده از نور ملایم و عکس‌های خاص (تصاویر و مطالبی از شهدای نوجوان کربلا تا شهدای نوجوان انقلاب و دفاع مقدس)

 ـ پر رنگ کردن اسم هر شب (با توجه به محتوا) در راهروی ورودی. (این تغییر به جلوگیری از یکنوواختی ورودی هیئت در هر شب کمک می‌کند)

 ـ به روز شدن راهرو در هر شب.

 ـ شعارهای دانش آموزی (نمونه بصورت شفاهی ارائه می‌شود) مثل باوضو وارد شدن و اشاره به معنویت فضا و ...

ـ این راهرو بعد از تحویل کف‌ش‌‌ها و امانتداری وسائل شروع شود و به در ورودی ختم شود.

ـ دفتری برای نوشتن دل در راهرو قرار داده شود.

ـ دادن یادگاری هر شب در این راهرو (یادگاری هر شب یک کارت‌پستال دانش‌اموزی خاص است که نتواند بیندازد دور (با لوگوی برنامه)

ـ بوی سنتی هیئت (اسپند) لازم و ضروری است و حتما باید وجود داشته باشد. (در راستای اصل حفظ سنت‌های هیئت)

ـ سیاه‌پوشی یک‌دست و منظم هیئت. (عدم استفاده از پرچم‌ها و پارچه نوشته‌های رنگارنگ بی‌تناسب با هم)

ـ تکرار لوگو و رنگ و فونت یکنواخت آماده شده‌ی طرح ده قدم یک راه در فضای هیئت لازم و ضروری است.

 3.‌ سرفصل برنامه‌های هیئت:

 1ـ قرآن.

ـ آیات از قبل مشخص شده. (با توجه به سرفصل سخنرانی ها)

ـ ترجمه (فراوری شده برای مخاطب نوجوان) همزمان با قرائت قاری نوجوان روی پرده‌نمایش داده می‌شود.

ـ حداکثر طول قرائت 5 دقیقه.

ـ هنگــام قـرائت فضای هیئــت تاریک و فقط قاری و ترجمه‌ی آیات در حال پخش دیده می‌شود. (ایجاد کانون توجه)

ـ یک مکان مخصوص برای قرائت قاری در نظر گرفته می‌شود که فقط مخصوص قرائت است.

2  شمای بی‌جواب

ـ ایجاد سوال و چالش در ذهن مخاطب متناسب با موضوع آن‌شب.

ـ بصورت مصاحبه‌های از قبل ضبط شده.

ـ‌(در صورت عدم تهیه گزارش خود مجری عهده‌دار این برنامه می‌شود)

ـ  این مصاحبه‌ها توسط یک فرد تقریبا همسن و سال با مخاطبین انجام می‌شود. سوالات خاص و به گونه ای طراحی می‌شود که مخاطب هنگام دیدن احساس راحتی بکند. (نیاز نباشد برای فهم سوال وقت صرف کند و بلافاصه خود را مخاطب سوال فرض کند). فضای مصاحبه باید کاملا زنده باشد و بعضا حتی پرتی‌های مصاحبه (من مصاحبه نمی‌کنم یا شوخی‌های دانش آموزان) را نشان دهد.

ـ حداکثر طول هر برنامه 5 دقیقه است.

 3ـ‌سخنرانی:

ـ‌لزوما سخنرانی برای این قشر باید طبق اصول خودش باشد. چهار اصل بسیار مهم:

. نوجوان در این سن احساس نکند کسی دارد به او خوراک می‌دهد و این مطلب که چنین مخاطبی زیاد میانه‌ی خوبی با نصیحیت شنیدن ندارد بشود.

.‌سخنران جوری که نوجوان حرف می‌زند حرف بزند برایشان نه جوری که خودش بلد است.

.‌کافی‌ست نوجوان احساس درد کند، خودش می‌آید همراه سخنران.

.‌تغییرات در سخنرانی و شیوه‌ی بیان و اجرا نباید شکل سنتی منبر را خراب کند. همواره اصل توی هیئت بودن دانش‌آموز باید رعایت شود.

ـ حداکثر زمان سخنرانی 20 دقیقه (با روضه) است.

ـ جایگاه سخنران مشخص (منبر) است و به جز سخنرانی نباید هیچ برنامه‌ی دیگری در آن جایگاه اجرا شود.

ـ منبر شکیل و کوچک است.

4ـ روزشمار نمایشی

هدف: تاریخ‌گویی / ثبت تصویر در حافظه‌ی نوجوان برای ارجاع‌های به موقع / ایجاد جذابیت نوجوانانه در هیئت/ بروز ذوق هنری در حوزه‌ی دینی در مخاطب / دادن الگوی هنر دینی

ـ این روزشمار نمایشی هر شب با یک موضوع (متناسب با آن شب از دهه‌ی محرم) اجرای می‌شود

ـ‌شیوه‌های اجرا برای جلوگیری از تکرار خسته کننده به شیوه‌های غیرقابل پیش‌بینی اجرا می‌شوند. (نور و سایه،‌دیالوگ‌محور،‌نشانه‌و صوت و نمادسازی و .../ با دکور متحرک و ...)

ـ این ده بسته با ذکر کلیات و جزئیات مهم و تاثیر گذار به صورت یک بسته‌ی کامل (نمایشنامه‌ی کارگردانی شده) در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

ـ حداکثر زمان برنامه 7 دقیقه است.

ـ فضای اجرای این نمایش‌ها باز است و متناسب با متن نوشته‌شده در هر قسمت هیئت ممکن است اجرا شود. (در بین مخاطبان،‌روی سن،‌بین مخاطبان و سن و ...)

ـ نور هیئت در هنگام این برنامه بر اساس متن آن شب تنظیم می‌شود.

5ـ مداحی و مرثیه:

ـ روضه به همان شکل سنتی لازم و ضروری است. لازم نیست جایش را با کلیپ و فیلم و صدا عوض کند. یک مداح باید داشته باشیم که به همان شکل سنتی روضه بخواند. (تا می‌تواند کوتاه‌تر و متناسب‌تر با طرح بحث آن شب هیئت) تاریکی فضا (و استفاده از نور تعیین شده مخصوص روضه بخاطر بار روانی خاصی که دارد کاملا ضروری‌ست)

ـ برای بخش سینه‌زنی مداح باید نوجوان باشد.

ـ‌رعایت شیوه‌ی سینه زنی و مرثیه خوانی بومی منطقه در اولویت است.

ـ تاکید می‌شود که هنگام سینه زنی فضای هیئت تاریک باشد.

ـ  حداکثر مدت عزادار و مرثیه 10 دقیقه.

6ـ خاطره‌گویی (دفاع مقدس)

ـ خاطره گویی صرفا بیان خاطرات جنگ نیست. محتوای این برنامه برگرفته از خاطرات ناب سرداران جنگ و نوجوانان جنگ است اما آنچه این برنامه را متمایز می‌کند نحوه‌ی بیان خاطرات است.

استفاده از موسیقی شاید یک بحث جنجالی باشد اما چیزی که به نظر می‌رسد این است که آوردن ابزار مختلف تا زمانی که شان یک هیئت و مجلس را عزا را به هم نمی‌زند بی‌اشکال است.

از این رو با توجه به اینکه استفاده از موسیقی متن مناسب و وزین برای برنامه‌‌ی خاطره گویی (با توجه به تجارب کسب شده در این بخش) کاملا موثر است و بازدهی برنامه را بسیار بالا می‌برد اجرای برنامه در این قالب تاکید می‌شود:

ـ‌ترجیحا خاطره گو یک شخصیت روحانی جوان است.

ـ مکان خاص خاطره گویی (با دکور خاص خودش) در جایگاه تعریف و مشخص شده است.

ـ استفاده از نور مخصوص این برنامه تاکید می‌شود.

ـ استفاده از موسیقی انتخاب شده توسط کارگروه هنری.

7 ـ ارتباط ویژه:

ارتباط ویژه می‌تواند با عتبات باشد، می‌تواند با یک فرد خاص در یک نقطه‌ی دیگر باشد،‌می‌تواند تصویری و یا صوتی باشد. چیزی که مهم است:

1.‌زنده بودن ارتباط.

2.‌از قبل نامشخص بودن ارتباط ویژه. (در راستای اصل غافلگیری و ایجاد جذابیت)

3.‌متناسب با طرح بحث و موضوعات محوری آن شب بودن ارتباط ویژه


تتمه‌ی برنامه‌ها:

ـ مجری:

ارتباط دهنده‌بین برنامه‌ها. (اصول اجرای سالم را در قالب فیلم اجرای ایده‌آل ارائه خواهیم کرد)

ـ میان‌برنامه:

میان برنامه‌ها تصویری یا صوتی یا زنده.

نمايش: ۵۶۰۴

پيوندهاي اصلي